Laatste dagen in Ghana

14 september 2018 - Accra, Ghana

Het klinkt heel cliché, maar het is toch echt waar: de tijd is het afgelopen half jaar echt voorbij gevlogen. Waar ik me de eerste weken hier afvroeg hoe ik het ooit een half jaar in Ghana zou volhouden, wil ik nu eigenlijk niet al over drie dagen vertrekken. Ik ben van het leven hier, de mensen en van het land gaan houden. Ik ben nog steeds gefascineerd door de cultuur en bijna iedere dag ben ik nog wel geschokt door bijvoorbeeld de manier waarop hier met vrouwen wordt omgegaan, maar hoe meer ik over de cultuur leer hoe interessanter ik het vind worden. Ook het relaxte leven hier, zonder overvolle agenda en het feit dat je eigenlijk altijd wel bij mensen langs kunt gaan is echt heerlijk en ook iets wat ik ga missen.

DSC05159

DSC05166

Het is al even geleden dat ik een blog heb geschreven, maar ook de laatste tijd heb ik weer voldoende dingen meegemaakt. Een paar weken geleden heb ik Gerben geholpen bij de bevalling van een vrouw die we goed kennen. Tijdens haar zwangerschap waren we al betrokken en hebben we haar een aantal keer gecheckt, waarna Gerben had aangeboden om haar arts te zijn tijdens de bevalling en dat aanbod namen ze dankbaar aan. Deze keer heb ik het hele proces van bevalling mee gemaakt: van het besluit om naar het ziekenhuis te gaan, de steeds heftiger wordende weeën, de geboorte van het kindje tot het moment dat het kindje bij de moeder op borst gelegd werd. Ik vond het erg mooi dat ik dit proces een keer helemaal mee heb kunnen maken. Het moment dat ik de volgende dag nog eventjes naar het ziekenhuis kwam om te kijken hoe het met moeder en baby ging, zal ik niet zo snel vergeten. De moeder en haar man straalden beide, waar de moeder, heel logisch, de avond daarvoor heel moe was en ook nog wat pijn had, zag ze er nu heel gelukkig uit.

IMG-20180831-WA0005

IMG-20180906-WA0020

Verder heb ik de afgelopen weken hard gewerkt aan het schrijven van mijn artikel en het voorbereiden van mijn presentatie. Afgelopen woensdag hebben we het deel van het onderzoek dat nu is afgerond mogen presenteren in het ziekenhuis. Eerst aan het ziekenhuis personeel en later ook nog aan de District Health Director (degene die hier verantwoordelijk is voor de gezondheidszorg). Het was goed dat we onze resultaten hier konden delen, maar wel erg moeilijk om de juiste bewoording te vinden. Vooral als het gaat om hoe vrouwen hebben ervaren dat ze behandeld zijn door het ziekenhuispersoneel, terwijl er voor je een heel aantal verpleegkundige, verloskundige, arts(en in opleiding) zitten over wie dit uiteindelijk gaat. Na de presentatie gaven ze aan dat ze een deel van de dingen die we noemden herkenden en dat ze met een deel al aan de slag waren. Hopelijk heeft ons onderzoek een positieve uitwerking en wordt de zorg voor zwangere vrouwen, tijdens de bevalling en na de bevalling beter. Mijn artikel is helaas nog niet helemaal af, het schrijven van de resultaten en het goed verwoorden van een conclusie en aanbevelingen kost iets meer tijd dan ik had verwacht. Als ik terug ben in Nederland moet ik dus nog verder werken aan mijn artikel, maar ik heb er vertrouwen in dat het uiteindelijke eindresultaat Gerben en Project Share gaat helpen om de zorg hier te verbeteren.

DSC05175

Dit is het moment dat ik me bedenk dat ik inmiddels nog maar twee dagen hier in Gushegu heb. Maandagochtend vertrekken we namelijk met de auto naar Tamale, waarna we aan het begin van de middag naar de hoofdstad van Ghana, Accra, vliegen en vervolgens vertrekken we op maandagavond weer richting Nederland. De tijd die ik hier nog heb, ga ik gebruiken om afscheid te nemen van vrienden die ik hier hebt gemaakt, in te pakken, nog wat laatste foto’s te nemen, te genieten van de natuur en tijd door te brengen met de mensen op de compound. Het zal raar zijn om hier maandag te vertrekken en niet te weten of ik hier ooit nog een keer zal komen, maar wat ik wel weet is dat ik na dit avontuur nog meer van de wereld wil zien en ik ben van plan om ook één van mijn coschappen in het buitenland te lopen. Als ik in Nederland kom is het alweer bijna tijd voor dit volgende avontuur, de coschappen, op 5 november beginnen deze namelijk!

DSC05225

DSC05238

1. Eline:
    14 september 2018
    Succes nog ff de laatste dagen Essie!! Geniet ervan! En ik ben stiekem wel blij hoor als het dinsdagmiddag is:)
  2. Anita van Beek-Breedijk:
    15 september 2018
    Sterkte met afscheidnemen en een hele goede terugreis!
  3. Janneke:
    15 september 2018
    Wat een mooie foto's van jou en de mensen daar. Sterkte met afscheidnemen, zal best moeilijk zijn. En goede reis naar huis! Groetjes.