Bachelor gehaald & voorbereidingen voor mijn reis naar Ghana

5 februari 2018 - Zwijndrecht, Nederland

Welkom op mijn reisblog bij Reislogger! Ik ga deze website gebruiken om iedereen op de hoogte te houden van mijn reis. Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van mijn belevenissen? Meld je dan aan voor mijn mailinglist!

Ik wil deze reisblog beginnen met goed nieuws: ik heb mijn bachelor inmiddels officieel gehaald! Na drie en een half jaar hard studeren heb ik mijn eerste 180 studiepunten dus gehaald, op naar de volgende 180 punten!

Zoals velen van jullie weten ben ik sinds oktober 2017 bezig met het regelen van een wetenschapsstage in Ghana. In de master van de studie geneeskunde moet iedere student een aantal maanden onderzoek doen, de wetenschapsstage. Na drie en een half jaar voornamelijk uit boeken geleerd te hebben op mijn opleiding zie ik er naar uit om te starten met mijn master en de praktijk in te gaan.
Ik begin mijn master dus met mijn wetenschapsstage en hiervoor ga ik een half jaar naar Gushegu in Ghana. Op 12 maart vertrek ik om in Ghana onderzoek te doen voor Project Share Ghana. Project Share is een stichting die zich inzet om het leven van de mensen in Noord-Ghana te verbeteren op de gebieden van onderwijs, gezondheidszorg en landbouw.

Ghana

Ik zal samen met een aantal andere studenten uit Nederland onderzoek gaan doen als voorbereiding op de bouw van een moeder-kind kliniek. Het is de visie van Project Share Ghana dat er een moeder-kind kliniek gebouwd wordt, naast het voedingscentrum en de school. Maar voordat ze hiermee beginnen, willen ze graag weten hoe de lokale bevolking tegenover zwangerschap en bevalling staat. Ik zal me in mijn onderzoek voornamelijk richten op welke factoren van invloed zijn op het hulpzoekgedrag van vrouwen in het district. Denk hierbij aan de sociale, economische en geografische factoren, maar ook culturele gedachten en de gewoontes kunnen hier invloed op hebben. We zullen dit proberen te ontdekken door interviews te houden met individuele vrouwen en ook in kleine groepjes met de lokale vrouwen te praten.

Inmiddels ben ik al druk bezig met alle voorbereidingen voor mijn reis. De komende anderhalve maand woon ik weer in Zwijndrecht, aangezien ik mijn kamer in Leiden opgezegd heb. Ik ben bezig met het aanvragen van mijn visum, mijn vaccinaties heb ik inmiddels allemaal gekregen en ook het plan voor mijn onderzoek is rond. Maar de komende tijd hoef ik me gelukkig niet te vervelen, er zijn nog veel praktische zaken om te regelen en ook wil ik in Nederland alvast de literatuur voor mijn verslag opzoeken.

Ik hoop dat jij voor mij wilt bidden tijdens de voorbereidingen van en tijdens mijn reis. Tijdens deze reis zal ik veel in contact komen met de lokale bevolking en ik hoop dat ik hen ook iets van de liefde van God kan laten zien. Bid je mee?
Daarnaast wil ik vragen om een financiele bijdrage, de reis gaat namelijk heel wat geld kosten. Niet alleen moet ik vliegtickets kopen, een visum aanvragen en dergelijke, ook aan het onderzoek zelf zijn heel wat kosten verbonden, zoals de kosten voor een vertaler en reiskosten. Je kunt je bijdrage overmaken naar de rekening van Project Share Nederland, IBAN: NL83 RABO 015.25.56.281, 'Tbv project moeder en kind onderzoek Esther Oorschot'.  Daarnaast is er voor het onderzoek zelf ook nog geld nodig, deze bijdrage kan naar hetzelfde rekeningnummer overgemaakt worden 'Tbv project moeder en kind'. De stichting heeft een ANBI-status.

Tijdens de reis zal ik proberen om via deze weg jullie regelmatig op de hoogte te houden van mijn belevenissen in Ghana.

1. Reislogger:
    3 februari 2018
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. K van de Wiel:
    6 februari 2018
    Succes in Ghana, geniet van je stage.
  3. Tante Gerda:
    6 februari 2018
    Van harte gefeliciteerd met het behalen van je bachelor. we wensen je een goede voorbereidingstijd in Zwijndrecht. Leuk om op deze manier met je mee te leven en we zullen zeker jou en je medestudenten dragen in ons gebed.
  4. Marcel en Audrey:
    6 februari 2018
    Super en gefeliciteerd. Veel succes en wijsheid en weer de Heer gaat voor je uit, groetjes Fam Bruggeman
  5. Teuny:
    7 februari 2018
    Hoi Esther! Hartelijk gefeliciteerd met het behalen van je bachelor! Heel veel plezier met de verdere voorbereidingen voor je reis. Wat een avontuur,zeg! Ga ervan genieten😉!